Op de wachtlijst voor de company Instagram

Soms hoor je zo’n leuk initiatief dat je het direct wilt delen. Dit is er één van ARCADIS en haar Instagram. Ken je de toonaangevende ingenieursorganisatie? ARCADIS levert oplossingen voor infrastructuur, water, milieu en gebouwen, voor bedrijven en overheden. Bij dit bedrijf werken 22.000 medewerkers wereldwijd, waarvan ongeveer 10% in Nederland.

Ik schets eerst even de context: ARCADIS opereert in een snel veranderende markt, waar ‘global collaboration’ noodzakelijk is om kennis snel op de juist plek paraat te hebben. Wereldwijd samenwerken is een uitdaging door globale spreiding, taalbarrières, cultuur- en tijdsverschillen. Generatie-Y is dé generatie die het bewijst dat het kan.

Samen met Frisse Blikken, heeft ARCADIS in 2012 het talent development programma ‘Global Shapers’ opgezet om de kracht van deze jonge generatie beter in te zetten. De impact van het programma is groot. Dit komt onder andere doordat de groep zelf dit uitermate goed verwoord. Via social media wel te verstaan.

ARCADIS Global Shapers werkt met Yammer, Google+, Facebook en Twitter. Met LinkedIn zijn ze nagenoeg gestopt, want hier zit ‘hun’ generatie-Y te weinig. Ze zijn aanwezig waar de doelgroep zich bevindt. Opvallend vind ik hun Instagram account: ARCADIS_GS, waar wekelijks de bemanning wisselt.

Voor het Instagram account is de opdracht: breng je werkweek in beeld. Door de inlog en accountgegevens wekelijks over te dragen aan een andere jonge professional deelt ARCADIS op een authentieke wijze kennis over het werken bij deze global company. Via Yammer wordt de link naar de spreadsheet met een Instagram weekagenda gedeeld. Global Shapers kunnen zich zelf aanmelden voor een bepaalde week.

Sylke Raymakers, Global Leadership & Talent Development Manager bij ARCADIS zegt: ‘In drie jaar tijd heeft het programma Global Shapers zich ontwikkeld tot een brand. De groep young professionals is tastbaar voor het senior management en concrete collaboration tools worden daadwerkelijk wereldwijd ingezet om beter samen te werken. Het enthousiasme rondom de Global Shapers zelf en de impact zijn enorm!’

Via – veelal openbare – sociale media zorgt ARCADIS voor verbinding van de Global Shapers onderling, voor profilering van hun indrukwekkende talent development programma en voor een prachtig ‘living the brand’ concept. Daarbovenop zorgt dit programma voor een aangename spin-off bij het zijn van een ‘Employer of Choice’ voor Young Professionals.

De Instagram agenda zit overvol. Er is zelfs een wachtlijst. Wat een bevlogenheid onder deze talenten!

We benadrukken hiermee dat het inzetten van sociale media geen doel op zich is, maar een krachtig platform om HR-vraagstukken te ondersteunen. Een uitgebreide case beschrijving van dit wereldwijde leer- en ontwikkelprogramma lees je straks in ons boek HR & Social Media.

Speak Your Mind

*